First Task

In de eerste periode gingen we met O&O naar Artis, daar kregen we de opdracht om een gebouw met biomimicry te ontwerpen.

Eerst hebben mijn groepje en ik onderzocht wat biomimicry eigenlijk is. Biomimicry betekend de natuur na bootsen, je verwerkt eigenlijk dingen van de natuur in iets wat wij (mensen) dagelijks gebruiken. Verder hebben we onderzocht wat handig zou kunnen zijn om te gebruiken uit de natuur voor ons gebouw en welke gebouwen die biomimicry hebben al bestaan. 

 

Ideeën en ontwerp

-We wouden eerst misschien iets met een waterval doen. Dan wordt het water van de waterval steeds opnieuw gebruikt voor in ons gebouw. (Ik)

-Kunstmatige bomen die water uit de grond halen net zoals echte bomen doen. (Leon)

-Een schild van een schildpad omdat die extreem sterk zijn. (Noor)

 

Dat was het deel van de ideeën die we hebben gebruikt in ons ontwerp. We hebben bedacht om een hotel  in het bos te maken die onder de grond zit om ruimte te besparen. Over de binnenplaats een glazen koepel in de vorm van een schildpad schild, door de koepel is er geen licht op de binnenplaats nodig, op de koepel zelf zitten doorzichtige zonnepanelen die energie opwekken zodat de rest van het hotel niet heel erg donker is. Tussen de normale bomen in het bos staan 'machine bomen' die water uit de grond halen voor het hotel en op de binnenplaats is een grote tuin met een waterval. De exacte afmetingen weet ik niet meer. 

 

Proces

Om de maquette voor ons ontwerp te kunnen bouwen hadden we eerst een schaal nodig, volgens mij was de schaal 1: 100. We hebben opgemeten hoe groot de koepel moest worden en hebben toen uit onze kartonnen plaat een ovaal gesneden. De jongens uit mijn groepje (Leon en Thijs) hebben daarna de plaat groen geschilderd en de bomen gemaakt. Ik heb de koepel en de binnenplaats gemaakt, een ander meisje (Noor) heeft de kamers gemaakt. Daarna hebben ik en voornamelijk Noor de presentatie gemaakt

 

De samenwerking ging eerst niet heel erg goed omdat we nog nooit met elkaar hadden gewerkt, maar aan het einde ging het veel beter. Ik moet wel zeggen dat de samenwerking misschien ook beter is geworden doordat we met elkaar in een stamgroep zaten waar we ook samen moesten werken. 

 

Betawereld: Lifestyle & Design, en Water, Energie & Natuur. 

 

 

Eureka Cup! 2019

De Eureka Cup! is een wedstrijd tussen verschillende scholen die technasium hebben als profiel. Je krijgt zoals altijd een opdracht, alleen was het dit keer een wedstrijd en moest je met het best idee komen om door te gaan naar de finale.

Voor deze wedstrijd kon je kiezen tussen twee opdrachten, Zero Footprint of Platform WOW! Voor Zero Footprint moest je een legerbasis ontwerpen die makkelijk mee te nemen is en makkelijk in elkaar te zetten en uit elkaar te halen zijn. Voor Platform WOW! moest je een circulaire brug gaan ontwerpen, zodat als hij uit elkaar moet worden gehaald alle materialen herbruikbaar zijn. Iedereen moest individueel een van de twee opdrachten kiezen, de 'teams' werden daardoor achter af bepaald. Ik heb gekozen voor de opdracht WOW. Ik ben toen met Fije, Leon en Imke in een team terecht gekomen.

 

Vooronderzoek

Om een circulaire brug te ontwerpen moeten we natuurlijk eerst onderzoek doen naar wat circulair nou eigenlijk is. Circulair is dat je dingen steeds opnieuw kunt gebruiken, een soort recyclen alleen dan wat groter. Voor de opdracht hebben we een aantal bruggen in Amsterdam gezocht die we eventueel zouden kunnen nabouwen als een circulaire brug.

 

Ideeën en definitief ontwerp

We hadden eerst het idee om de Pythonbrug na te maken, en dan tussen de palen een sit-en-click systeem te bedenken maar dat was dan ook het enige wat voor de rest is de Pythonbrug qua materialen al redelijk circulair. Gelukkig hadden we nog een andere brug die we wel wilde doen, De Magere Brug. We wilden de brug van beton gaan maken opdat dat smeltbaar is wat niet veel mensen weten, zelf wist ik het ook niet maar blijkbaar kan het. Voor het ophaal-systeem en de hekken op de brug gebruiken we nog wel het idee van de Pythonbrug. Dat was het ontwerp totdat Leon met een Geniaal idee kwam: Lego. We hebben de betonnen stukken toen veranderd in betonnen legoblokken, Lego kun je namelijk makkelijk in elkaar zetten en uit elkaar halen. De schaal voor dit ontwerp is 1: 125

 

Proces

We hebben eerst alles afgemeten en zijn toen de stukken voor de maquette uit hout gaan zagen, Imke heeft ze daarna geschuurd en toen hebben we de bug in elkaar gezet, Leon heeft de plaat nog blauw geverfd en samen met Imke heb ik de brug wit geschilderd. Wanneer alles in elkaar zat hadden we de hekjes en het ophaal-systeem gemaakt. Nadat alles klaar was hebben Fije en Leon een powerpoint gemaakt en Imke en Ik een Poster.

 

Samenwerking

De samenwerking ging eigenlijk meteen al redelijk soepel, Imke en ik zijn goede vriendinnen en Ik had al een keer met Leon in een team gezeten. Net zoals bij de vorige opdracht ging het aan het einde veel beter dan aan het begin. Helaas hebben we de Eureka Cup Finale niet gehaald.

 

betawereld: Mobiliteit & Ruimte, en Water, Energie & Natuur.

Metis Skateboardstalling

Het Metis heeft de opdracht gegeven om een veilige en handige skateboard stalling te ontwerpen of iets te doen tegen zwerf afval door de school.

In deze periode mocht je zelf de groepjes kiezen, ik ben toen samen gegaan met Annika, Helene en Lorena. Wij hebben er voor gekozen om de skateboardstalling te doen. 

 

Vooronderzoek

Het vooronderzoek, we hebben gekeken naar wat voor soorten skateboards er allemaal zijn, we moeste wel zorgen dat het voor alle maten was gemaakt. Annika en ik hebben nog een klein onderzoek gedaan naar de skateboards zelf. Een skateboard is ontstaan door surfers in de 20ste eeuw die wilde gaan surfen op het land. Surfers monteerde dan rolschaats wielen onder de surfplank. Je kont met dit 'skateboard' alleen nog makkelijke tricks doen, een van die tricks is dat het persoon over een hindernis spring en het 'skateboard' er onder door dook.

 

Ideeën en definitief ontwerp

We waren het er eigenlijk allemaal in een keer over eens, het zal een kluis worden. Ik heb de afmetingen opgezocht zodat alle skateboard soorten er in zouden passen. Nu hadden we alleen nog een slot nodig, maar als je er gewoon en slot met sleutel aan maakt zouden mensen die kunnen stelen. Ik dacht dat we het misschien zoals de normale school kluisjes zouden kunnen doen, met je Metis pasje. Dat vonden zij geen goed idee aangezien mensen sommige mensen hun pasje kwijt zijn. Daarna kwamen we op het idee van een muntslot die ze meestal bij zwembad kluisjes hebt.

Ons definitief ontwerp was een kluisje met een muntslot van 120cm lang, 40cm breed en 20cm. Het idee is om hem tegen een muur in de fietsenkelder te zetten.

 

Proces

Lorena en ik hebben een grote plank gevonden waar we de stukken van het kluisje uit zouden kunnen zagen. Annika en Helene hebben de planken opgemeten en hebben Annika, Lorena en Ik gezaagd. Na het zagen van de planken hebben we allemaal de planken heel goed geschuurd. Nadat alle planken echt duizend keer geschuurd waren konden we de kluis eindelijk in elkaar gaan zetten, het boren hebben Annika en ik gedaan en Helene en Lorena hielden voor ons de planken recht en stil. Om het muntslot te bevestigen hadden we eest een gat in het deurtje nodig op het slot door heen te steken. Nu het slot er ook al op zit kunnen we de scharnieren er aan vast maken dat ging ook heel gemakkelijk.

 

Samenwerking

Onze samenwerking was al best goed en alle keuzes werden heel gemakkelijk gemaakt, alleen kunnen we in mening nog wel eens verschillen. Als het op praktisch gaat zijn de keuzes voor ons vieren heel simpel, maar als om iets gaat qua decoreren of schilderen kunnen we het nogal niet met elkaar eens zijn.

 

Betawereld: Lifestyle & Design

Maak jouw eigen website met JouwWeb